Naar aanleiding van zondag

Parkeerbonnen zijn hier in Gubbio lang niet zo duur als in Delft. Daar krijg je zonder mankeren € 90. Dat is enorm hoog. Vooral voor argeloze toeristen is het vaak onduidelijk aangegeven en daardoor een smet op een leuke dag uit. Men heeft in Gubbio sinds een paar jaar ook betaald parkeren ingevoerd. Zowel de tarieven als de boetes zijn beduidend lager. Het direct met korting af kunnen rekenen bij de gemeente politie is zo gek nog niet. Mensen hollen wel als ze dertig procent korting krijgen en het scheelt een hoop navorderingswerk. Toen de wijnboer vanmorgen het betalingsbewijs met daarop het kenteken en de juiste tijd kon overleggen werd er niet moeilijk gedaan, de boete verviel. Terecht.

Hier nog twee keer mijn zondagse uitzicht. Eenmaal van het plein waar we aan een tafeltje in de schaduw onze pranzo gebruikten. En van het roerei met truffel, mijn favoriete voorgerecht. Voor het hoofdgerecht koos ik kalkoen van de grill maar dat was me veel te veel. Ik zou beter moeten weten want grote stukken vlees zijn aan mij niet besteed. Na afloop heb ik gevraagd of ik de resten mee naar huis mocht nemen, waar ik er gisteravond samen met een reuze tomaat en twee ons sperziebonen een heerlijke salade van maakte. De gêne die ik vroeger wel had om te vragen om de eufemistische doggybag, heb ik al lang niet meer. Ik hou niet van verspilling. Al moest ik dat laatste woord in het Italiaans wel even opzoeken. Sciupare. Dát is het woord dat ik moet onthouden. En vragen om kleine porties, dat moet ik ook gaan doen.

9 gedachten over “Naar aanleiding van zondag

  1. ik heb de indruk dat het delen van gerechten en het meenemen van overgebleven porties in Italië veel “gewoner” dan hier. In één van onze favoriete restaurants aan het Lago di Trasimeno staan ze al klaar met bakjes als ze merken dat je gestopt bent met eten. Ik zie daar bijna iedereen met restjes weggaan.

  2. Goede aktie dus met die parkeerboete. Ik ben ook tegen verspillen. Maar een doggy bag heb ik nog niet nodig gehad..

  3. In Duitsland hanteren ze vaak seniorenporties, die dan natuurlijk ook wel goedkoper zijn. Het is een geweldig systeem, dat het in ons land met al die ouderen het ook heel goed zou doen. Vorige week waren we in een nieuw restaurant in onze regio waar ze mega-porties hanteren. Dat wisten wij niet, maar het hinderde ons erg. De volgende keer als we hier naar toe gaan vragen we bij het bestellen direct om minder grote porties, want het eten is er zeker erg goed maar domweg veel te veel. Ik wil bijvoorbeeld ook niet vier enorme grofgesneden boterhammen meer bij een lunch. Ik krijg er met moeite één op. Daar vraag ik altijd direct naar. Het bedrag hoeft heus niet minder, maar ik wil gewoon zoveel eten niet voor mijn neus.

  4. Ik krijg ook steeds meer moeite met grote porties. Meestal slaan we het voorgerecht over en nemen dan een hoofdgerecht en nagerecht. En zeker geen gerecht met een grote portie vlees. Als het per ongeluk wel zo is gaat de helft van het vlees op het bord van Mart.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.