Boomgaard op maandag

DSC_0003
Voordat de appels en vijgen de pan in gingen, moesten ze op de foto. De oogst uit de boomgaard gaat gestaag door en samen krijgen we dat niet zo snel verwerkt. Maar appelvijgenjam blijkt een smakelijke combinatie. Van een kilo schoongemaakt fruit, 250 gram suiker en een zakje geleerpoeder kon ik drie potten vullen. De appels die ik in kleine blokjes sneed, waren niet tot moes gekookt dus daar moest de staafmixer nog even aan te pas komen, waarna het toch echt op jam ging lijken. Lekker bij een kaasplateau, bij varkensvlees of over een taart. Zie mijn blog van zaterdag. Een oplettende lezer vraagt zich misschien af, waar de peren zijn gebleven. Gewoon geschild en opgegeten. Dat is bovendien de methode met de minste afwas.

10 gedachten over “Boomgaard op maandag

  1. Ik maakte altijd ipv jam, waar suiker in gaat en dat probeer ik te mijden, compotes. Appels en vijgen samen of gescheiden koken en daarna wekken.
    Is niet ideaal als jam, maar als taartvulling wel en ook door yoghurt of met stukje kaas in de winter. Wat citroensap is af en toe ook lekker erdoor, als de smaak wat flauw is.

  2. Erg leuk werk jam maken , maar de afwas erna liegt er niet om.
    Gelukkig is daar dan ” kaatje ” de vaatwasser.
    Gr.Grt.
    Ria

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.