Energie

Maandagochtend, half negen. Er staan twee werkbussen op het erf. Toen wij in oktober op het punt stonden naar NL te vertrekken, ontdekte de wijnboer dat de stroomvoorziening van de zonnepanelen was gestopt. Natuurlijk werd de ‘elettricista’ (electricien) gebeld. Hij heeft alle installaties destijds bij ons aangelegd, we kennen hem al meer dan twintig jaar en hij staat altijd direct klaar. Vooral op momenten dat er problemen zijn met de pompen voor de watervoorziening. Helaas kwam deze keer zijn hulp wat moeizamer op gang. Het kostte de wijnboer heel wat frustrerende apps vanuit NL om de man aan te sporen om het systeem te repareren. Enfin, lang verhaal kort: hij heeft de problemen wel in kaart gebracht maar niet gerepareerd. Zodra we hier twee weken geleden waren teruggekeerd, meldde de man zich persoonlijk. Overleg bleek dringend nodig. Er was een nieuwe ‘inverter’ nodig want muizen of andere dieren hadden het een en ander doorgeknaagd.

Links ons houthok met opslag, in het midden de Enelpaal met twee man erbij en rechts achter de zonnepanelen. Enel is de stroomleverancier. Wij leveren stroom aan het net en Enel betaalt ons terug. Dat is dus een half jaar niet gebeurd, helaas. Er werd na overleg een nieuwe invertor besteld, er zijn antimuizen- spullen in het kastje gestopt en vandaag is de boel geïnstalleerd.

De technische details ontgaan me maar hier zitten de wijnboer en de elettricista nog van alles te regelen met de internetverbinding naar Enel, die maandelijks de terugbetaling moet garanderen. De zaak is weer in orde en we merkten dat we nu zijn klanten met de hoogste prioriteit waren. Soms zijn dit soort dingen ook alleen maar op te lossen als er persoonlijk contact en overleg is. Nu zitten we nog te wachten op de komst van de gasleverancier. Als die geweest is, zijn alle energiebronnen weer op volle sterkte. En wij hebben, na de rustdag van gisteren, ook weer genoeg energie om lekker buiten bezig te gaan.

8 gedachten over “Energie

  1. Wij hebben vorig jaar de omvormer kapot gehad. Gelukkig is dat op een redelijke termijn verholpen. Ik kan op mijn telefoon zien of ze het wel of niet doen en wat ze opbrengen.

  2. Ja, die techniek in een tweede huis moet het wel doen en je blijft afhankelijk van experts. Fijn dat jullie goed zijn geholpen en dat alles het weer doet. Toen wij aankwamen deed de verwarmng het niet, ijskoud huis, je kent het wel. Gelukkig kon Mart hem weer aan de praat brengen, iets met een nieuw zekeringetje.

  3. Ik houd erg van binnen gluren en nu zie ik op de foto mannen aan de computer, twee ‘stukjes’ van prachtige schilderijen aan de muur. Aangezien je wel eens schrijft over kunst in Delft hoop ik op een stukje over de schilderijen.

    Groetjes Martje

  4. Jammer dat het even tegenzit met de techniek. Gelukkig is deel één nu in orde. Ik neem aan dat jullie goed Italiaans spreken, anders krijg je dit niet zomaar geregeld.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.