Hoe eet men pizza?

Wie in Italië is, kan natuurlijk niet om de pizza heen. Een gerecht dat oorspronkelijk uit de Cucina Povera (arme keuken) komt maar inmiddels tot culinaire kunst is verheven in al zijn eenvoud. Dus zaten we gisteravond met onze vriendin bij de Contessa waar men naar ons idee de lekkerste pizza’s maakt. Onze logee koos voor de Pizza Capricciosa met artisjok, zwarte olijven en champignons. Ook één van mijn favorieten. Zelf nam ik deze keer een Pizza D.O.P. Dat staat voor Denominazone di Origine Protetta. Dat wil zoveel zeggen als beschermde originele Italiaanse producten, dus buffel mozzarella en San Maranzo tomaten.

De meeste Italianen snijden punt voor punt af en pakken die punt op het breedste deel tussen duim en wijsvinger en schuiven hem zo naar binnen. Ook in een restaurant met gesteven tafelkleden. We zien dat men er vaak een portie frites bij besteld en als drankje cola of bier. We kijken er niet meer van op maar het blijft voor ons wel aparte combinatie. De wijnboer koos de witte pizza, de Elite. Daar komt geen tomaat aan te pas maar wel brie, honing en peer. Zalig, weet ik ook uit eigen ervaring.

11 gedachten over “Hoe eet men pizza?

  1. Oh heerlijk, ik hou erg van pizza’s. Die met peer en brie lijkt me geweldig. Ga ik zeker ook eens proberen.

    Ik heb een elektrische pizzamaker in mijn keuken, dus morgen ga ik er weer op los. Het deeg maak ik zelf en het beleg bestaat uit tomatensaus, plakjes courgette, reepjes paprika, olijven, plakjes tomaten en daarover heen blauwe kaas gekruimeld zoals bijv. Danish Blue. Jammieeeee!!!

  2. Helemaal mijn smaak, ik zou ze alle drie wel lusten. Wij krijgen volgende week een gast en op voorlopige menu staat een pizza me mozzarella en artisjok. Ik maak ze altijd zelf, koop er speciaal pizzameel voor.

  3. Die witte pizza? Bijzonder! Ik ben vooral van de hartige versies.

    Ach, er zijn ook pizza’s met ananas verkrijgbaar. En er zijn pannenkoekenbakkers die meer dan 200 versies weten te bedenken …

    Smakelijke en zonnige groet,

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.