De avonden

Ik had me voorgenomen dit jaar vanaf 22 december dagelijks een hoofdstuk uit de Avonden van Gerard Reve te gaan lezen en dacht dat boek uit de boekenkast te trekken. Er zijn heel wat mensen (klik) die gelijktijdig elke dag een hoofdstuk lezen uit deze roman waarin de hoofdpersoon, Frits van Egters de laatste dagen van 1946 beschrijft. Deze debuutroman van Simon van het Reve, zoals hij zich destijds liet noemen, is nogal bepalend geweest voor de Nederlandse na-oorlogse literatuur. Vanwege zijn honderdste geboortedag staat Reve ineens weer in de belangstelling maar dat had ik me totaal niet gerealiseerd toen ik de aantekening tot herlezen in mijn agenda maakte. Er zijn wel een paar obstakels om het te gaan lezen. Ten eerste: het boek staat niet in mijn boekenkast en het is me tot vandaag nog niet gelukt een exemplaar te pakken te krijgen.

Een ander bezwaar is het feit dat Reve vooral in zijn laatste jaren er een nogal ongenuanceerde mening op na hield over de multiculturele samenleving. Ik las daarover op het literaire weblog Tsum ( klik) en wist dat niet, of ben ik weer vergeten. De nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer, de PVV-er Bosman wil elke vergadering beginnen met een gedicht en koos als eerste nou juist een gedicht van Reve dat kennelijk aansluit bij zijn gedachtegoed. Tja. Ik weet dat je een roman, in dit geval de Avonden, als een vrijstaand werk moet lezen maar toch schuurt het een beetje. Dus komt dit boek nog snel op mijn pad, dan ga ik het lezen en zo niet dan niet.

10 gedachten over “De avonden

  1. In mijn middelbare schooltijd hadden wij progressieve leraar (er waren daar in die tijd niet zoveel van), die zei dat boeken die maatschappelijk dubieus werden gevonden, je juist eerst moet lezen, wil je een oordeel kunnen vellen over de inhoud. Vaak is de kritiek bevooroordeeld en napraterij van anderen.

  2. Nader tot U + Op weg naar het Einde vind ik superieur. kon de eerste uitval richting de multic. samenleving als ironie gezien worden (en werd), later bleek het de opmaat naar onvervalste vreemdelingenhaat.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.