Roze maandag

DSC_0028

Ze staan in een vaasje in het keukenvenster. Ik ben ze een beetje zat, die petunia’s.  Vanwege de grote warmte en hun tere bloemen kun je water blijven geven. En dan het weghalen van de uitgebloeide exemplaren. Die altijd kleven. Terwijl ik aan balkonranden hele watervallen zie hangen waardoor ik eerder dit seizoen zo geïnspireerd was.  Dit jaar is bij mij de geranium favoriet.  We begonnen zó. DSC_0001-001

De zomer is nog geen maand op streek en nu zien we dit. DSC_0035DSC_0062-001

Zelf overgehouden no-nonsense bloemen. Een beetje boers en erg dankbaar. In mijn tuinschrift voor 2018 komt de aantekening: géén petunia, meer geraniums.

10 thoughts on “Roze maandag

  1. Al jaren geleden uit de bak gebannen. Jaarlijkse favoriet: vlijtig liesje in zoete roze, witte en rode tinten. En het reumaplantje. Geen bloemen, maar stevige groeier met bont blad. Als je hem steeds topt, wordt het een leuke bossige plant, maar hangen is ook optie.

    • Vlijtige lies moet in de schaduw en da’s vaak toch wat lastig, Els. Ik vind het wel dankbare planten en heb er een paar. Reumaplantje moet ik opzoeken, nooit van gehoord maar ik ben ook niet een echte tuinvrouw. Hoewel ik het wel probeer te worden…

  2. Die komen er bij mij ook niet meer in , of buiten, hoewel ik de zuurstokkleuren geweldig vind.
    Zinnia’s staan nu hoog op mijn lijst, aan te bevelen.

  3. Ik wil ook die grootbloemige kleefpetunia’s niet meer. Ik heb er nu wel een paar maar die zitten in de gevarieerde bloembakken tussen andere planten. De festival petunia’s zijn kleinbloemig en mijn ervaring is dat ze lang niet zo kleven. Aan geraniums heb je inderdaad veel, maar wel steeds de uitgebloeide bloemen eruit knippen en in juli wat extra mest geven. Ik doe gewoon Pokon voor kamerplanten, hoor. Dat gaat altijd goed. Voor het eerst heb ik mignondahlia’s in grote potten en dat is me leuk!!!! Slakken vinden ze niet lekker kennelijk en ze bloeien echt heel goed. Was een probeersel van mij , maar volgend jaar ga ik meer potten doen. De grote dahlia’s zijn meer voor in de volle grond, vind ik.
    Einde tuinpraatje 🙂

    • Heerlijk zo’n tuinpraatje. Als ik morgen op de markt ben ga ik eens kijken naar mignondahlia’s, Wieneke. Nog nooit van gehoord en misschien een grapje van een Nederlandse kweker? Ik wil je niet jaloers maken maar wij kennen geen slakkenprobleem. Vooral die witte geraniums (geen idee hoe ze heten) doen het hier fantastisch.

      • In het vroege voorjaar moet je de knollen van mignondahlia’s planten in de volle grond of zoals ik dus deed in ruime potten. Je kunt ze gewoon kopen bij tuincentrum in een zakje met een fotokaartje van hoe het er uit gaat zien erbij. Eerst zie je helemaal niks net als bij bloembollen, maar dan opeens begint het en dan gaat het heel snel. De mijne staan nu al zeker vier weken te bloeien als een dolle. Wel knip ik de uitgebloeide bloemen er steeds uit. Bijtjes vinden ze kennelijk heel leuk, want het miept ervan.
        Geraniums heten eigenlijk pelargoniums. Echte geraniums zijn ooievaarsbekken, die je in 700 soorten in je tuin kunt hebben. Gemakkelijk spul dat de bodem heel goed bedekt. Roze, lila, wit….. ik heb velden vol. Gisteren weer eens flink gesnoeid, want het kent geen eind 🙂

        Emie: die knollen komen dus op mijn lijstje van in NL te kopen artikelen, Wieneke. Jij kan zomaar een tuinblog beginnen, zeg.

Geef een reactie

