Goede vrijdag

P1220057

Naar mensen kijken is heerlijk. Maar gisteravond besefte ik daarnaast dat we wel op een heel schilderachtig plein stonden om de processie af te wachten.

P1220063

Hier wordt het beeld van Maria op de schouders van enkelen de kerk uitgedragen.  Het is versierd met een stralenkrans en bloemen. Het formeren van de stoet ziet er voor ons als buitenstaanders rommelig uit maar dat is schijn, beseffen we. Men vertrekt uiteindelijk aan een kleine rondgang om vervolgens weer bij de kerk uit te komen. Het begint te schemeren maar fakkels, straatverlichting en lichtjes in elk geopend venster versterken de bijzondere sfeer.

P1220077

De boetelingen dragen de ladder, de speer en de stok met spons, attributen die vlak vóór en na het overlijden van Jezus, een rol spelen.

P1220082

Iedereen valt stil als uiteindelijk de beeltenis van de gestorven Jezus wordt rondgedragen.  Dan passeren ons de laatste koorzangers en het publiek sluit zich aan. Wij ook. Op zoek naar een restaurantje. Dat mag oneerbiedig klinken maar is het niet. Zo gaat dat in Italië en daar doen we graag aan mee.

6 thoughts on “Goede vrijdag

  1. Prachtig, ik heb ook eens een keer zo’n Italiaanse processie meegemaakt. Het herinnerde me erg aan mijn kindertijd. Ik heb er vroeger zo van genoten mee te lopen in de processie in de een of andere engelenjurk.

    • Zeker als kind voel je dan een soort heiligheid waar je deel van uit maakt. Ik had ook een Roomse jeugd en bij de geur van violieren loop ik in gedachten weer in een processie mee Jeanne.

Geef een reactie

