Levend verleden

p1210717

‘Kijk hier ook even naar want het is erg interessant ‘, zei Lucas tegen zijn zus toen we vorige week bij Panorama Mesdag waren. Eva huppelde snel de zalen door die vooraf gaan aan het ronde schilderij dat eind 19e eeuw gemaakt werd in en van Scheveningen.

p1210718

Zoals gelukkig in vrijwel alle musea tegenwoordig, konden ze een puzzel oplossen die hen dwong tot intensief bestuderen van het gebodene. Voor het goede antwoord ontvingen ze na afloop een ansichtkaart en een langgerekte kleurplaat van het hele Panorama.

p1210721

Als geboren Haagse met mijn eerste levensjaren in Scheveningen, heb ik dit bijzondere doek al vele malen gezien. Maar telkens weer ben ik geroerd en geïmponeerd. De daglichtkoepel zorgt voor een mooie lichtinval, de geluiden van branding en vogels versterken het gevoel dat je daadwerkelijk op het Seinpostduin staat. Dat je het leven van een vissersdorp en de daar achterliggende stad ziet, maar dan zo’n 130 jaar terug, maakt dat ik me voorneem hier nog vaak terug te komen. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.

9 thoughts on “Levend verleden

    • Haagse kinderen gaan er vaak met school naar toe Marthy, grote kans dat jullie oudste kleinzoon er al is geweest. Maar zoals met veel musea : je kunt er niet vaak genoeg naar toe.

  1. Voor mij was de museumwinkel en het restaurant nieuw, het ziet er allemaal weer gelikt uit. De binnenstad van Den Haag ligt binnen handbereik dus Jeanne, Els, Rob en Bertie kom je ooit weer in de buurt, sla Panorama Mesdag niet over!

Geef een reactie

