Aandoenlijk

Souvenir voor mijn meisje

J. le Noble

van uw beminde

L.S. van der Lubbe

2de Regt.Veldart.

2de Batterij

1 Febr. Den Haag 1911

Dit parfumflesje is nog geen vijf centimeter hoog, van een dik soort porselein, is aan twee kanten gedecoreerd en heeft een zilverkleurig dopje waarop J.C. Boldoot Amsterdam staat gegraveerd. Maandagmiddag werd dit flesje overhandigd door de 93 jarige dochter van deze mensen. Mijn man was zeer verrast nadat deze dame hem had benaderd. Zij was op zoek gegaan naar naamgenoten van haar moeder en uitgekomen bij onze zoon, die op zijn beurt had doorverwezen naar mijn wijnboer. Zo op het eerste oog zijn ze geen directe familie van elkaar maar de dame wilde het toch graag geven vóór ze dood zou gaan. Wat een bijzonder gebaar van een wildvreemde. Een beetje onderzoek van mij leverde op dat dit soort  flesjes verzameld wordt. Maar we zullen het niet snel meer weg doen. Eerder overweeg ik een nieuwe verzameling te starten.

23 thoughts on “Aandoenlijk

  1. wat enig! ( Laat ik nou ook zo’n soort flesje ooit via mijn moeder gekregen hebben…ooit eens meegenomen naar Kunst&Kitsch, maar nee, niet echt een unicum…voor mij wel, hoor.) Maar wat bijzonder, jullie verhaal erbij!

  2. Wat een ontroerende tekst op dit mooie flesje. Een heel mooi gebaar van deze onbekende dame daar zal de wijnboer wel erg verguld mee zijn. En voor jou Emie weer een zoekobject bij de Kringloop. En misschien eens een bezoekje aan Kunst en Kitsch….

Geef een reactie

