Natuurlijk

dsc_0006

Ach ja. Natuurlijk laat ik me toch een beetje meeslepen in de vaart naar de Kerstdagen toe. Er is geen ontkomen aan. En dat hoeft ook niet. Al zal ik nooit knipperlichtinstallaties van rendieren neerzetten. De kerstman komt er absoluut niet in, die noem ik altijd een doorgefokte Sinterklaas. Hoe meer kitsch ik zie, hoe dwarser ik ben. Van wat groen, natuurlijke materialen en een kaarsje word ik blij. Op de winterfair vandaag in de Delftse Hout zijn ook alleen maar dat soort spulletjes te koop. Wat niet wil zeggen dat ik  al dat ge-bling bling niet kan waarderen hoor. Voor kinderen is het vaak magisch. En voor veel volwassenen ook.

14 thoughts on “Natuurlijk

  1. Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed. Maar mijn blingboom is een verzameling herinneringen. Zo hangt er een kerstmannetje in die nog van mijn opa is geweest (en die is in 1978 overleden), een kerstklokje van mijn moeder dat ze als kind al had en een zelfgemaakte afgrijselijk lelijke versiering met klokjes dat mijn vader… Of oma, dat weet ik precies, gemaakt heeft in of vlak na de oorlog bij gebrek aan versieringen… En tafel met kerstmannetjes deels kaars en deels steen… Van elk jaar dat ik niet meer ‘thuis’ woon en drie door mijn vader in aluminium gegoten kaarsenstandaards voor een klein kaarsje…. Ook gemaakt vlak na de oorlog….
    En natuurlijk wens ik iedereen heel fijne dagen, hoe je het ook invult.

    • Oh, maar dat vind ik heel mooi Janta, zo’n boom met dierbare herinneringen. Bijzonder dat je dergelijke spulletjes nog hebt! Kerst leent zich ook voor glitter en glans maar zelf doe ik dat steeds minder, merk ik. Sluit niet uit dat ik over een paar jaar weer helemaal op de blingtoer ga.

  2. Hahaha, een doorgefokte Sinterklaas. Ik vind iets moois maken voor de feestdagen erg leuk om te doen, maar dan wel met natuurlijke materialen. Jaren geleden maakten een vriendin en ik op workshops, die gehouden werden in een tearoom ergens in Drenthe, de leukste versieringen olv een heel creatieve vrouw. Tussendoor kregen wij allerlei lekkers en ook een lunch en het was altijd beregezellig. De deelneemsters hielpen elkaar ook geweldig, want niets verzustert zo als een workshop is mijn ervaring. We gingen dan ook altijd met mooie natuurlijke kransen en kerststukken naar huis. We gebruikten ook klimop en kleine pompoentjes en zo uit eigen tuin, denneappels en leuke takjes uit het bos, maar er waren ook leuke uitheemse zaden en gedroogde paddenstoelen en weet ik wat allemaal. Die werden door de workshoporganisatie speciaal aangekocht. Heel bijzonder spul allemaal, dat je niet snel tegenkomt in winkels.

    • Dat geknutsel en een beetje creativiteit vind ik ook leuk om te doen. Alles beter dan gekochte treurmeuk, nietwaar Wieneke? In het verleden nam ik ook wel deel aan kerstworkshops en ik vraag me af of het eigenlijk nog wel bestaat.

      Reageer ↓

      • Gelukkig maar Gwen want ik weet zeker dat veel mensen er plezier aan beleven. Ik ga zaterdag gewoon wat groen op de markt kopen en zelf aan de gang.

      • Het geeft mensen heel veel plezier. In de decembermaand worden er wekelijks rustig 5 tot 7 workshops gegeven. In andere maanden niet zo vaak, maar zeker met enige regelmaat (uit mijn hoofd maandelijks zeker wel). Het geeft altijd wel veel voldoening als je zelf dat soort dingen maakt. Even voor mezelf gesproken, maar ik vermoed dat dat wel voor meer mensen geldt… 🙂

Geef een reactie

