What’s in a name

DSC_0027

Mijn ouders wilden bij mijn geboorte, vandaag precies 66 jaar geleden,  met een leuke naam voor de dag komen. De oma’s werden vernoemd in mijn tweede en derde naam. 1950 was een zogenaamd Heilig Jaar in de Rooms Katholieke Kerk en de eerste heilige die benoemd werd was Emilia. Zo kreeg ik de doopnamen Emilia Maria Sijbrigje. Mijn roepnaam werd Emieleke en dat zeggen mijn ouders en de wijnboer nog steeds. Maar die lange naam werd op school vaak verkort tot Emiel en daar heb ik zelf bij een schoolwisseling Emie van gemaakt. Naar Ems, Eem en Wempie luister ik ook, want er zijn mensen die me zo noemen. In Italië heet ik weer gewoon voluit Emilia.

(foto Sybke)

18 thoughts on “What’s in a name

  1. Sorry, beetje mosterd na de maaltijd. Maar ik las je blog toen ik niet kon reageren. Dus alsnog van harte gefeliciteerd en nog heel veel jaren in goede gezondheid en met leuke blogs!

  2. Van harte gefeliciteerd Emie. In Duitsland zou je ook Emilia worden genoemd, een roepnaam telt niet, althans niet voor officiële instanties. Dus vind ik het hier nog altijd niet leuk dat mijn eerste doopnaam Hubertina is ….

  3. Gefeliciteerd, Emie. En wat een prachtig verhaal over de mooie namen die jij bij je geboorte hebt gekregen. Zelf heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt. Mijn Poolse moeder wilde mij de naam Katarzyna geven, de naam van haar moeder. Mijn vader, een Nederlander, kreeg daar geen toestemming voor van zijn ouders. Dus dat werd Catharina. Wanneer wij in Polen waren werd ik Kasia (spreek uit als Kasja) genoemd. Tijdens de lagere schoolperiode heette ik Rineke en op de middelbare school veranderde ik dit in Rini, na mijn huwelijk werd dat Riny. En door sommigen wordt ik Catharien genoemd. Zelf vind ik mijn Poolse namen het leukst………….
    Hartelijke groet, Riny

Geef een reactie

