Soestdijk

P1200716

Boven mijn kinderbedje hing lang geleden een ingelijste kalenderfoto. Daar zaten vier prinsesjes op een prachtig gazon mijn kinderfantasie te stimuleren. Realiteitszin en nuchterheid hebben me gelukkig ingehaald. Wel aardig om te zien hoe Juliana en Bernhard hebben gewoond, al staan er geen privéspullen meer. Eenvoud was troef en de zalen waarin wel grandeur was, zijn van veel eerdere datum. Men is bezig een tentoonstelling in te richten die vanaf 7 juli geopend is. Daardoor zag de officiële eetzaal er zó uit. het

P1200719

P1200720

Daar moeten ze zo ongeveer gezeten hebben, die prinsesjes in hun smockwerkjurken.

P1200736

Van een eerdere tentoonstelling waren zwart-wit foto’s blijven hangen. Dat vond ik dan weer wel leuk gedaan. Inmiddels mag het publiek ook op het bordes staan en zich even koninklijk voelen. Dat deden we niet maar we lieten ons graag uitwuiven. P1200717

6 thoughts on “Soestdijk

  1. Hoe de voltallige familie ooit gestaan heeft op dat kleine bordes is mij nog steeds een raadsel. Ik was er met een vriendin een jaar of drie, vier geleden en toen mochten we er niet op. Maar vanuit de gang kon je het wel zien. Prachtig park achter het paleis, he? Ik sprak afgelopen week een aardige dame van Paleis Het Loo en die zei, dat er wel 5 gegadigden waren voor Soestdijk, maar dat ze er nog steeds niet uit zijn wat ze met het gebouw en de tuinen gaan doen.

    • Ze stonden op dat bordes ook echt wel bovenop elkaar in de laatste jaren met alle kleinkinderen, Wieneke. Er onder ligt de wijnkelder, aardig om te zien. De tuin was prachtig en omdat je maar nooit weet hoe lang het nog toegankelijk is voor publiek, vond ik het leuk de gelegenheid te hebben er eens rond te kijken. Ben benieuwd welke bestemming het uiteindelijk krijgt.

    • Moeilijk voor een ander te bepalen Jeanne. Als je vroeger graag naar de defilés keek, is het wel leuk om de entourage in werkelijkheid te zien. We werden rondgeleid door een uitstekende gids en het paleis heeft zo zijn historie. Ik vond het leuker dan ik op grond van verhalen van anderen, had verwacht.

      • Oké, ik vond het altijd wel leuk om naar de koninklijke familie te kijken en ze te volgen. Ik heb als kind zelfs een plakboek bijgehouden met mijn gespaarde prinsessenplaatjes. Dus ik moet toch maar eens heen.

Geef een reactie

