Wasdag

P1170826

Mijn ouders zetten vroeger al op zondagavond een grote ketel gevuld met water op het gas. Daar werd de kookwas ingestopt en dat pruttelde dan een hele nacht door. Tot maandagochtend ook de rest aan de beurt was en mijn moeder tot na het middaguur bezig was met wassen, spoelen en wringen. Het was een zwaar karwei en al snel deed een semi automatische wasmachine zijn intrede. Het water werd met een slang aan en afgevoerd, een ronddraaiende vin deed de wasbeweging. Wij van de moderne huishoudens, proppen nu de was achter een deurtje en hebben er nauwelijks omkijken naar. Maar als ik ergens een was zie hangen, maak ik een foto, zoals hier in Napels. Een eerbetoon aan al onze moeders die onder allerlei omstandigheden met luiers en lakens en meer aan de slag moesten. Aan het eind van de dag waren hun handen rood en gerimpeld. Wat een klus.

8 thoughts on “Wasdag

  1. Mijn machinepark doet zijn werk, zeg ik vaak als ik de deur van de bijkeuken achter me dicht trek en de wasmachine en droger gelijktijdig draaien.

  2. Ik ook. Mijn moeder en haar zusters hadden een gruwelijke hekel aan wassen, maar daar werd geen rekening mee gehouden. Ik ben blij met mijn machientje en spreek het vaak liefdevol toe.

    • Logisch dat ze er een hekel aan hadden, Els. De hoeveelheden zijn dan misschien niet meer te vergelijken met wat wij nu allemaal in de machines gooien, maar zakdoeken, luiers, maandverband moest ook allemaal in het sop.

Geef een reactie

