Dat ik u kus

DSC_0012Op een totaal onverwacht moment kreeg ik van een heel dierbaar mens dit boek cadeau. Kom hier dat ik u kus, heet het. En ze voegde ook nog de daad bij het woord. Het is een prachtig geschreven boek dat drie periodes beschrijft in het leven van een jonge vrouw. De Vlaamse schrijfster Griet op de Beeck heeft zulk prachtig taalgebruik, dat ik de neiging had passages te onderstrepen. Of een zin gewoon voor het plezier nogmaals lezen. Ik geef een voorbeeld. ‘Ik sta op, ga naar de badkamer en kijk in de spiegel. Mijn haar is ongelukkig, daar is geen beter woord voor. Ik blijf lang onder de douche staan, water spoelt van alles weg: slaap, dromen, bange gedachten, onvermogen’. De geefster krijgt van mij een hele dikke kus terug voor dit prachtboek.

11 thoughts on “Dat ik u kus

  1. Wij wonen ondertussen ruim een jaar als Belgen in Italië … zonder televisie, en dus met veel tijd om te lezen. “Kom hier dat ik U kus” is met stip het mooiste boek dat ik dit jaar in de hand heb gehad.
    Momenteel verslind ik “Joe Speedboot” van Tommy Wieringa, die qua taalgebruik aardig in de buurt komt. Wellicht een aanrader van eigen Hollandse bodem…

    • Joe Speedboot heb ik jaren geleden al gelezen en het maakte toen niet zo veel indruk. Misschien ga ik het toch nog eens herlezen, Wim. Meteen even op jullie site gekeken, dat ziet er fantastisch uit. Vanuit Gubbio bezoeken we met enige regelmaat Fano en Urbino. Succes met jullie onderneming!

Geef een reactie

