Potten

DSC_0010En hier dan meer dan twee kilo van. Na een hoop geschil, gekook, geroer en gedoe staan er vijf potten vijgenjam op het aanrecht. Het is er de tijd van het jaar voor, de wintervoorraden worden aangelegd. En we zijn er nog lang niet, in onze kleine vijgenboom hangen nog minstens vijf potten jam. Van vrienden kreeg ik afgelopen week een tegoedbon voor een emmer vijgen, ook bij hun is de oogst overvloedig. Dus verzamel ik driftig lege potjes en kan de komende periode het grote uitdelen beginnen.

9 thoughts on “Potten

  1. ook hier een goed vijgenjaar maar ik laat ze eerst overwinteren in de vriezer. Heb nog genoeg voorraad van verleden jaar Wij zijn druk in de weer geweest en hebben 40 liter tomatensaus gemaakt en vandaag 10 liter jachtsaus. Jachtsaus maken is geen probleem , het probleem is dat ie zo lekker is dat we oeten oppassen dat we er ook nog wat van over hebben voor de winter. Lege potjes verzamel ik het hele jaar door en mijn man en zoon zeuren steeds “waarom”. Tot de tijd komt voor de inmaa k en dan zeggen ze ook , “gelukkig potten genoeg

      • 3kg in blokjes gesneden paprika, een halve liter tomatensaus, 1 dl olie, 1dl azijn, 1 rundvleesboullionblokje, 3 flinke tenen knoflook, 2 hete paprika’s, en zout. Dat moet ca 2uur koken en op het eind nog 2 eetlepels suiker. de juiste hoeveelheid van zout moet ik aan mijn schoondochter vragen. Wij maken echt heel veel in maar sinds wij hier wonen hebben wij nog nooit tomatensauzen, augurken in t zuur of jam in de winkel gekocht. Ook maken we ieder jaar zuurkool

Geef een reactie

