Keukentafelklusje

DSC_0005DSC_0009Ik stel me een ouderwetse winkel voor, waar kinderen met een cent in de hand, een of twee toffee’s kopen. Er staat een vermoeide vrouw achter de toonbank die het gedraal van het langdurig kiezen zat is. ‘Neem nou die twee maar en dan gaat de trommel weer dicht’ zegt ze zo vriendelijk mogelijk. Zelf heeft ze in de huiskamer achter het winkeltje, vijf kinderen die haar aandacht vragen. Ze hoort gehuil op de achtergrond dus ze moet nu even resoluut zijn en haar jonge klant de winkel weer uitwerken. Het blik is inmiddels flink gebutst, de afbeelding is vervaagd en het doet nu dienst als mijn naaidoos. Ik verzin het verleden en ondertussen herstel ik de zoom in een broek. Dan krijgt zo’n klusje aan de keukentafel toch een andere dimensie.

4 thoughts on “Keukentafelklusje

  1. Lekker wegdromen bij oude spulletjes. Ik ben (nog altijd) bezig met het leeghalen van het huis van mijn pa. Stok achter de deur: prijs is verlaagd, morgen komen kijkers. Enfin, regelmatig droom ik weg als ik weer iets in mijn handen heb wat ik ècht niet weg kan doen. In gedachten hoor ik mijn man zuchten …..

    • Het is heerlijk om je te omringen met spullen die een verhaal hebben Inge. Ik had jarenlang een witte plastic viskoffer als naaidoos. Toen die uit elkaar viel heb ik me voorgenomen te proberen dat soort nuttige voorwerpen alleen nog maar oud en kringloopachtig aan te schaffen/

  2. Dromen kan ik bij zo’n blik, maar ook ervan. De vervaagde afbeeldingen, de tere kleuren, hier en daar een buts. Onze twee huizen staan er vol mee.

    • Daar had ik nou twee toffee’s om durven wedden dat jij de eerste zou zijn met een reactie, Marthy. Ik schat de leeftijd van het blik op een kleine honderd jaar, gezien de kleding en het decor en kocht het vijf, zes jaar geleden op de vrijmarkt in Delft voor € 2. Wat een droom.

Geef een reactie

