Kachel

DSC_0023
De enorme schouw in ons huis maakt indruk. Maar dat het vuur erin nou veel rendement opleverde, nee. De meeste warmte verdwijnt door het stookgat en we hebben vaak nagedacht over een houtkachel. De Italiaanse kachels zijn naar onze smaak té mooi en dus kwam het het nooit van. Totdat ik dit jaar bij mijn buurblogger Marthy zo’n leuke kachel in haar Franse huis zag staan. Ze meldde me dat Marktplaats wemelde van dit soort kachels. Lang verhaal kort: we vonden er een in Brabant, hesen hem met hulp van een vriend onze auto in en transporteerden hem de Alpen over. Er zit inmiddels gaas bovenin de schoorsteen zodat er geen uilen in kunnen kiepen, de kachel straalt aan alle kanten zijn warmte uit en met gesloten deurtjes stookt hij heel voordelig. In de huishoudens van onze oma’s ging met Pasen de kachel uit, wij stoken hem in de kille avonduurtjes nog eens lekker op.

9 thoughts on “Kachel

  1. Hoi Emie, Veel stookplezier. Proost lekker met een wijntje. Het is leuk om je blog weer vanuit Italie te lezen. De lente begint bijna en we leven/lezen in de kantlijn mee in Italie. Groeten en geniet van het a.s. seizoen! Leo Brant

  2. Ja! Mijn moeder vertelt dat inderdaad: met Pasen ging de kachel uit (april) en in Oktober weer aan. Toen ik tijdens de evacuatie op 21 april 1945 als heel zwakke baby na een lange periode het ziekenhuis uit mocht, had onze ‘gastvrouw’ in Assen evengoed de kachel uit gedaan, en ik mocht de kou zien te overleven….

Geef een reactie

